Warning: Parameter 2 to __search_by_title_only() expected to be a reference, value given in /var/www/proteinzone.dk/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 286
Proteinpulver til træning. Hvilken proteinpulver skal jeg vælge?
proteinpulver

Hvilken proteinpulver skal jeg vælge ?

Proteinpulver

Markedet for proteinpulver er både stort og bredt. Der findes mange forskellige typer af produkter, og man skal ikke kigge længe på et udvalg, før spørgsmålene hober sig op. Hvad er Whey eller Isolate, hvad er kasein – hvad skal jeg kigge efter, hvad er bedst, og hvad skal jeg vælge?
Derfor tager vi her et kig på de forskellige slags proteinpulver, hvad de hver især er gode for, samt hvilke du bør vælge i netop din situation.

Hvilken proteinpulver skal jeg vælge?

Et af de mest populære produkter er whey protein (også kaldet valleprotein). De store fordele ved whey er, at det optages lynhurtigt i kroppen, og at det indeholder alle de essentielle og værdifulde aminosyrer. På den måde får dine muskler den bedst tænkelige start på restitutionen og sin genopbygning. Whey protein findes både som koncentrat (det mest anvendte) og isolat. Forskellen på de to slags valleprotein er: Isolat er en mere forarbejdet og renere proteinform, der indeholder minimum 89% protein og (næsten) intet fedt eller laktose. På grund af forarbejdningen optages isolat også hurtigere. Men samtidigt koster det også lidt ekstra i forhold til koncentrat.
En anden yderst populær type protein er kasein. Fordelen ved kasein er – i modsætning til whey. Det optages langsomt i kroppen. Den har samme ernæringsmæssige høje værdi af aminosyrer, men den forsyner i stedet musklerne med en langvarig tilførsel af protein, så musklerne har de bedste arbejdsbetingelser i op til 7 timer efter indtagelse.
Derudover er sojaprotein populært på grund af sine vegetabilske egenskaber. Der har samme ernæringsmæssige værdier som almindelig dagligdagskost. Det er et protein, der minder mest om whey , men det er udvundet af sojabønner (i modsætning til whey og kasein, som er udvundet af mælk). Sojaprotein er altså særlig fordelagtigt for vegetarer og laktoseintolerante.

Valg af proteinpulver

Det rigtige protein til træning

Der findes mange forskellige måder at træne på, og det anerkender især Trec Nutrition, der producerer proteinpulver med særligt høje ernæringsmæssige værdier. De forskellige produkter er tilpasset således. Der er et produkt, der passer til enhver træningsstil – og nedenfor kan du se, hvad der passer lige netop dig og din situation:

Træning om morgenen/aftenen: Hvis du træner om morgenen, så er det vigtigt, at du får tilført nye forsyninger af protein til din krop ovenpå en lang nat. Her er særligt Whey 100  ideelt der lavet på 100% koncentrat og derfor lynhurtigt tilfører masser af protein til musklerne – på blot 1 time. Valleproteinet kan med fordel erstattes af soja proteinpulver, såfremt man ønsker at holde en vegansk kost (uden at miste ernæringsmæssig kvalitet og aminosyreværdi). Træner du i stedet om aftenen/nær sengetid, så er det en fordel at anvende kasein protein. Fordi kasein giver en stabil tilførsel af protein henover natten.

Proteintilskud af høj kvalitet - køb dem her

Vægtforøgelse/vægttab: Ønsker du at opbygge muskler eller forbrænde fedt, så er det ekstra vigtigt, at du vælger det rigtige proteinpulver. Forkert brug kan nemlig få afgørende betydning for resultatet af dit hårde arbejde i fitnesscenteret. Isolate 100 protein indeholder intet fedt, og det er derfor ideelt til dig, der arbejder på at komme ned i fedtmasse. Derimod er almindeligt whey koncentrat proteinpulver velegnet til opbygning af muskler, da det også tilfører kroppen hurtigt optagelige proteiner – blot til færre penge.

Træning nær/langt fra hovedmåltider: Under et hovedmåltid indtager du en masse komplekse proteiner, som minder om dem, der findes i Casein 100 protein – de optages langsomt over lang tid. Hvis du spiser et hovedmåltid indenfor 1 time efter end træning, er det derfor ikke så relevant at benytte kasein. Her kan whey proteinpulver med fordel anvendes, da det dækker dine behov imellem måltiderne. Er der lang tid til et hovedmåltid, kan du med stor fordel også anvende kasein proteinpulver.

Proteinpulver – den bedste løsning

Fælles for al træning er, at det nedbryder kroppens muskler – som er opbygget af protein. Og for at genopbygge musklerne har kroppen brug for protein både her-og-nu og over tid. Det betyder ikke, at du kun kan vælge én slags proteinpulver og vælge dets gode fordele. Protein kan nemlig blandes, så du får gavn af alle de forskellige fordele på én gang, og i forskelle forhold til hinanden alt efter hvad du har brug for.

Træner du eksempelvis om morgenen, kan du med fordel blande en shake bestående af både Whey 100 / Isolate 100 protein (eller soja proteinpulver) og Casein 100 protein. På den måde får du dækket dit akutte behov for protein, mens du samtidigt sørger for, at kroppens depoter har noget at arbejde med i mange timer.

Protein kan blandes i lige de forhold og mængder, som du ønsker – alt efter hvad tid på dagen du træner, hvad dit mål er med træningen, og hvornår dit næste måltid ligger.

Proteinpulver af top kvalitet fra de anerkendte Trec Nutrition:

[products limit=”8″ columns=”4″ category=”proteinpulver” cat_operator=”IN”]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *